Huipputerveelliset vihannekset

Ruoka

Huipputerveelliset vihannekset

Vihanneksien määritelmä on vähän veteen piirretyn viivan kaltainen, virallisesti vihanneksiksi määritellään kasvit, joista syödään muuta kuin marjoja tai hedelmiä. Kuitenkin esimerkiksi herneet, tomaatit ja kurkut lasketaan vihanneksiksi, vaikka biologisesti ne ovat kasvien hedelmiä. Kasvisruokainnostuksessa joskus jopa sieniä on nimitetty vihanneksiksi, mikä on jo täysin virheellinen luokittelu. Määrittelyn epätarkkuutta kuvaa hyvin, että puutarhaliitto on vuonna 2012 nimennyt vuoden vihannekseksi yrtit, jotka eivät tarkkaan määriteltynä ole lainkaan vihanneksia. Vaikka vihanneksen määrittelyssä on lievää tulkinnanvaraa, niin sitä sentään voidaan pitää selvänä, että kaikki vihanneksiksi mainitut kasvit ja kasvien osat ovat terveellisiä. Yleisesti, vihannekset ovat vähäkalorisia, mutta ne sisältävät erittäin paljon vitamiineja, kivennäisaineita ja kuitua. Lisäksi niissä on erittäin paljon kivennäis- ja hivenaineita sekä antioksidantteja. Vihannesten kirjo on erittäin laaja, pelkästään englanninkielisessä wikipediassa on listattuna yli kolmesataa viljeltyä vihannesta: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_vegetables., eikä lista ole silti läheskään täydellinen. Suuressa joukossa on kuitenkin muutamia terveydellisiltä ominaisuuksiltaan ylivertaisia vihanneksia.

Todistettuja terveysvaikutuksia

Kaikkein terveellisimmillä kasviksilla on jo todistettuja terveysvaikutuksia, eli ne parantavat tulehduksia ja ehkäisevät sairauksia, alla on poimintoja eräistä terveellisimmistä vihanneksista, joita on helppo hankkia ja käyttää kotiruokavaliossakin. Pinaatti; herkullinen erityisesti kevyesti kuumennettuna pinjansiementen, valkosipulin ja suolan kanssa, herkullisen maun ohella pinaatti sisältää erittäin paljon antioksidantteja, pienentää kroonisten sairauksien riskiä, ja alentaa verenpainetta.

Pinaatti

Porkkana; Herkullinen naposteltava ihan raakanakin, porkkanan näkökykyä parantava vaikutus on sentään vain legenda, joka syntyi kun britit salasivat tutkan tehokkuutta väittämällä lentäjien löytävän viholliset porkkana-dieetillä saadun ilmiömäisen näkökyvyn ansiosta. Realistisesti porkkana on kuitenkin todellinen beta-karotiinipommi, jossa on erittäin paljon antioksidantteja, jotka alentavat keuhko- ja rintasyövän riskiä.Parsakaali; erityisesti keittoihin ja muiden kasvisten sekaan sopiva vihannes, joka sisältää runsaasti sulforafaania, yhdistettä joka ehkäisee syövän kehittymistä, sepelvaltimotautia ja useita kroonisia sairauksia. Valkosipuli, tuo kaikkeen sopiva herkku, joka tosin tuoksullaan ehkäisee läheiskontakteja, mutta laskee kolestoria ja ehkäisee sydänsairauksia ja -kohtauksia. Inkivääri, erityisesti kaukoidän aterioiden kotikokkaukseen sopiva juuri, ehkäisee pahoinvointia ja lievittää tulehduksia, sekä laskee veren sokeritasoja, ehkäisten diabeteksen syntyä.Parsa, kevään suurin herkku, voi hyvällä omallatunnolla nauttia reilun voinokareen kera, kun samalla parannetaan maksan kuntoa ja toimintaa. Lehtikaali ja erilaiset kaalit yleisesti, monikäyttöisenä salaatteihin ja keittoihin, alentavat verenpainetta ja kolesterolitasoa, lisäksi ne sisältävät reilusti kalsiumia, eli ehkäisevät osteoporoosia.

Vihannesten käyttö

Vihanneksien ravintoainepitoisuudet eivät tutkimusten mukaan vaihtele vuodenaikojen mukaan, mutta silti vihannekset ovat aina maistuvimmillaan tuoreina ja lajikohtaisen satokautensa aikaan. Erinomaisia vinkkejä ja suosituksia eri vuodenajan sopivista kasveista löytyy osoitteesta https://www.satokausikalenteri.fi/ Vihannekset paitsi maistuvat paremmilta, että niistä saa parhaimman terveydellisen hyödyn, kun niitä syö vaihtelevasti, sekä myös eri tavoin valmistettuina: Sekä raakoina, että keitettyinä tai paistettuina. Yleensä, mitä enemmän eri värisiä vihanneksia lautasella on, sitä terveellisempi ateria myös on. Vihanneksia on muutenkin suositeltavaa lisätä jonkin verran jokaiseen ateriaan.

Suomen luonnon saaliit

Suomen luonnon saaliit

Suomen luonto tarjoaa hämmentävän hyvät mahdollisuudet todellisten super-vihannesten hankintaan. Toki mahdollisuuksien laajempi hyödyntäminen vaatii sivutoimisen metsästäjä-keräilijän asennetta, ja/tai suurta vaivannäköä, harva jaksaa esimerkiksi keväisin koivun mahlaa valuttaa ja pakastaa, vaikka koivunmahla pesee kaikki muut terveysjuomat terveellisyydessä mennen tullen. Verrattain helpolla, ja ilman hortonomin tutkintoa, voi hankkia kuitenkin joitain vihanneksia suoraan luonnosta. Esimerkiksi keväällä on C-vitamiinia ja antioksidantteja pursuavaa kuusenkerkkää helppo kerätä smoothien piristykseksi, nokkosta, jota voi käyttää kuten pinaattia, mutta joka sisältää pinaattiin nähden moninkertaisesti vitamiineja voi kerätä keväästä syksyyn asti, ja asiasta innostunut löytää joka pihalta vaikka voikukkia ja piharatamoa, jotka ovat tietysti ekologisia vitamiinipommeja, mutta rehellisyyden nimissä ne maistuvat aivan rikkaruohoilta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *