LCHF-dieetillä uusi elämä

Ruoka

LCHF-dieetillä uusi elämä

Oletko jo kuullut LCHF-dieetistä? Dieetin nimi tulee englanninkielen sanoista “low carb high fat”, eli suomeksi vähän hiilareita, paljon rasvaa. Dieetti on arvosteltu sen sisältämän rasvamäärän takia. Rasvaa ei kuitenkaan kannata pelätä, sillä se ei ehkä olekaan niin vaarallista kuin on aiemmin luultu. Kerromme, kuinka tällainen dieetti hyödyttää ja mihin se perustuu.

LCHF-dieetin pääpiirteet

Tässä dieetissä ruokavalion hiilihydraatit on jätetty minimiin, mutta sen sijaan dieettiin kuuluu runsaasti rasvaa. Tämä on saanut runsaasti kritiikkiä osakseen, mutta erilaiset rasvaiset tuotteet, kuten voi ja kerma edistävät dieettiä noudattavan energiankulutusta, joka taas on hyväksi.LCHF-dieetti toimii niin, että hyvää ruokaa syödään vain silloin, kun on nälkä. Turhat välipalat jätetään pois. Ja koska ruokavalioon kuuluu runsaasti rasvoja, ei mielitekoja tule niin usein. Paino alkaa yleensä putoamaan, toisilla nopeammin ja toisilla hitaammin. Jos paino putoaa rytinällä, suositellaan pidettäväksi pienimuotoinen tauko esimerkiksi 20 kilon pudotuksen jälkeen. Tämä antaa keholle hieman aikaa levätä ja levon ajaksi voidaan hiilareita lisätä maltillisesti. Tämän jälkeen dieettiä voidaan taas jatkaa. Välietappeja kannattaa suunnitella dieetin keskelle.

Hyvät sekä kielletyt ruoka-aineet

Dieetin aikana saa syödä lihaa, kalaa ja kananmunia. Niistä saa luonnollisia rasvoja. Lisäksi voi ja kerma sekä kasviöljyt, kuten oliiviöljy, ovat hyviä rasvan lähteitä. Päivittäisestä energiasta noin 70% tulisi tulla rasvasta. Dieettiä noudattava saa kuituja vihanneksista ja vitamiinit marjoista. Hedelmiä voi nauttia kohtuudella. Ruokavalion proteiinimäärä jää suhteellisen alhaiseksi.Yleisesti ottaen dieetin aikana vältellään kaikkea prosessoitua ja jalostettua. Tästä syystä soijaa vältellään. Se on todella prosessoitu ruoka-aine, jolla voi olla vaikutusta kilpirauhaseen ja ihmisen hormonitasapainoon. Lisäksi kauppaan saavat jäädä kaikenlaiset proteiinipatukat. Light-tuotteet eivät myöskään kuulu LCHF-ruokavalioon.

Hyvät sekä kielletyt ruoka-aineet

LCHF-dieetissä vältellään viljoja, sokeria ja tärkkelystä. Dieettiin eivät kuulu keinotekoiset makeutusaineet, margariini tai hunaja. Ruokavalion tulisi olla luonnollista, joten einekset saavat jäädä kaupan hyllyille. Sama koskee sipsejä ja muita suolaisia naposteltavia. Sokereiden ja tärkkelyksen välttäminen pitää verensokerin tasaisena ja kehon rasvanpoltto lisääntyy.LCHF-dieetissä ei ole tarkoitus unohtaa juhlimista ja hauskanpitoa. Alkoholi kannattaa jättää pois ensimmäiseksi pariksi viikoksi – kuukaudeksi, mutta muuten alkoholi on sallittua kohtuullisissa määrissä. Kannattaa kuitenkin jättää kaikki makeat juomat pois.

Kenelle LCHF sopii?

LCHF:n on todettu sopivan turvallisesti kenelle tahansa. Mikäli henkilöllä on kuitenkin jokin sairaus tai runsaasti ylipainoa, tulisi keskustella lääkärin kanssa ennen dieetin aloittamista. Lääkärillä voi olla mielessään jotain, jota et ole tullut ajatelleeksi. Lisäksi olisi aina hyvä, jos lääkäri on tietoinen potilaan ruokavaliosta. 1-tyypin diabetes on sellainen sairaus, jonka vuoksi lääkärille tulisi ehdottomasti mainita käyttämästäsi ruokavaliosta.Perusterveellä henkilöllä ei ole mitään LCHF-dieetin aloittamista estävää tekijää. Se sopii yleisesti ottaen kaikille. Dieetillä ei ole yleisiä vaaratekijöitä, joita tarvitsisi ottaa huomioon.Mikäli olet raskaana ja imetät, tulisi kiinnittää huomiota tärkeiden ravintoaineiden saantiin. Sokerin ja prosessoidut hiilihydraatit voidaan jättää ruokavaliosta pois. Yleisesti ottaen kaikkien raskaanaolevien ja imettävien äitien kannattaisi syödä puhdasta ruokaa. Jos esi-isäsi ei tunnistaisi ruokaa ravinnoksi, ei sitä luultavasti kannata syödä. Tämä on hyvä ohjenuora myös kaikille muille. Nykyään myydään niin paljon prosessoituja tuotteita, jotka jokaisen kannattaisi jättää mielellään pois, noudatit LCHF:tä tai et.

ruokavalio ei ole hyvä lapsille

LCHF-dieettiä ei suositella kasvaville lapsille. Lasten tulisi syödä monipuolisesti kaikkea, jotta terveellinen kasvu olisi taattu. Lasten ei tulisi vältellä tiettyjä ruoka-aineita, ellei mahdollinen sairaus niin vaadi.