ONKO TERVEELLINEN RUOKAVALIO VASTAUS KAIKKIIN ONGELMIIN?

Ruoka

ONKO TERVEELLINEN RUOKAVALIO VASTAUS KAIKKIIN ONGELMIIN?

Muistatko sen lautasmallin, joka piirrettiin aina peruskoulussa taululle vai vihkoon ja jonka kuvia näkyi joka ikisestä kirjasta, joka tavalla tai toisella liittyi ihmisen terveyteen? Kyllä varmasti muistat. Sitä mainostettiin meille kaikille ikään kuin terveytemme takaajana, jonka kanssa kaikki terveyteen liittyvät ongelmat voitaisiin unohtaa ja jonka kanssa lihominen on mahdotonta. Samalla puhuttiin, että ihmisen täytyy syödä vähintään kolme kertaa päivässä ja piste. Mieluummin kuitenkin viisi ja pieninä annoksina. Mitä jos asiaa lähdetäänkin ajattelemaan toisesta näkökulmasta?

Onnea Ruoassa

Tekeekö herkullinen ruoka sinut onnelliseksi? Minut se ainakin tekee. Tykkään kokata ja maistaa kaikenlaisia uusia ruokia, olivat ne sitten terveellisiä tai ei. Olen sitä mieltä, että kaikessa täytyy olla kohtuuta, ja kun sen periaatteen omaksuu myös omiin ruokatottumuksiin, terveellisen ruokavalion noudattaminen ei olekaan enää mikään ongelma. En sanoisi, että syön erittäin terveellisesti, ehkä olen sillä huonommalla puolella, mutta minulla ei ole ongelmia ylipainon kanssa eikä ruoansulatuksen kanssa. Roskaruokaa lauantai-iltana? Kyllä, kiitos! Puuroa maanantaiaamuna? Ihan mielelläni! Salaattia suklaan tilalle lounaan aikana? Totta kai!

Onnea Ruoassa

Kun syödään sitä, mikä oikeasti maistuu, sitä ei tarvitse syödä paljon. Eihän meidän tavoitteena ole koskaan pallomainen vatsa, johon ei mahdu enää muruakaan. Suklaata saa ja kannattaakin syödä, eikä tarvitse koskaan syyttää itseään siitä, että nyt tuli vahingossa ahmittua kokonainen Fazerin iso kahdensadan gramman suklaalevy kokonaan. Sehän on jo syöty! Vain bulimiasta tai muista syömishäiriöistä kärsivät ihmiset voivat syyttää itseään syömisestään ja lähtevät sen jälkeen vielä oksentamaan. Ruoasta kannattaa nauttia, vaikka sitä tulisi syötyä vähemmän tai enemmän kuin pitää. Jos täydellisen terveellinen ruokavalio ei tunnu ihan omalta jutulta, niin ei sitä tarvitse väkisin yrittää lähteä omaksumaan.

Ruokahetkien Ajoituksesta

Ruokavalion resepti

Tästä asiasta olen kiistellyt jo erittäin monen ihmisen kanssa. Kun olin nuori, söin vain yhden kerran päivässä: myöhään illalla, kun saavuin kotiin korkeakoulusta tai töistä. Päivät olivat aina erittäin pitkiä eikä niihin mahtunut mitään treenejä, joten urheilu jäi luonnollisesti pois, tosin liikuttua tuli kuitenkin suhteellisen hyvin, kun oli erittäin aktiivisia vuosia meneillään. Aamulla ja päivällä join vain kahvia ja vettä ja saatoin syödä myös appelsiinin silloin tällöin, jos se mahtui aikatauluun. Illalla ennen kotiin saapumista kävin kaupassa, ostin sieltä jotain syötävää kuten kananmunia, vihanneksia ja vaikka nakkeja tai pekonia ja paistoin tällaisen kokonaisuuden paistinpannulla. Se oli ainoa päivän ateriani. Viikonloppuisin, kun tuli ystäviä kylään tai kun teki mieli jotain hyvää, hain kaupasta jäätelöä tai hedelmiä tai laitoin jotain kivaa ruokaa, välillä myös leivoin. Ympäröivät ihmiset olivat sitä mieltä, etteivät tällaiset ruokatottumukset hyvää tuo ja että tulen kohta sairaaksi. No, en tullut. En laihtunut, koska olin muutenkin aika laiha, enkä kärsinyt nälkää. Se oli vaan sellaista aikaa, kun illalla ahmitun aterian energia riitti vielä seuraavaksi päiväksi, ja se oli nuoruutta. Tänä päivänä en vieläkään syö aamiaista ja saatan syödä välillä lounaan, mutta illallinen on silti meikäläisen tärkein ateria. Mitä olen siitä oppinut? Sen, että ihmisen täytyy syödä silloin, kun on nälkä, ja juuri sen verran, että nälkä lähtee, eikä vatsa täyteen. Välillä voidaan ahmia suurempiakin annoksia, jos mieli tekee, mutta muuten ruokahetkien ajoitus ei juurikaan vaikuta siihen, miten elimistösi tulee toimimaan. Ei sillä ”terveellisellä ruokavaliolla” ja aterioiden tarkalla ajoituksella elämä parane – ei ainakaan merkittävästi, joten miksi pitäisi tuoda rajoituksia sellaiseenkin luonnolliseen asiaan kuten syömiseen?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *