Raakaruoka

Ruoka

Raakaruoka

Yksi tämän hetken kuumista terveystrendeistä on raakaruoka. Tai ei itseasiassa kuumista, sillä siinä ei nimensä mukaisesti kypsennetä mitään yli 40-47 -asteiseksi. Tämä sen vuoksi, että kaikki terveyden kannalta tärkeät entsyymit pysyvät elinvoimaisena. Kyseessä on siis puhdas, terveellinen ja vitamiinipitoinen ruokavalio, jossa rasvat ja muut ainesosat pysyvät muuttumattomana, toisin kuin esimerkiksi keitettäessä. Ruokavalio ei sisällä juurikaan lisäaineita, olo on vireämpi ja painonhallinta on helpompaa. Raakaruoka on ruokavaliona siinä mielessä helppo, ettei hellaa tai muita kypsennysvälineitä tarvita lainkaan.Mutta mitä raakaruokailijat sitten syövät? Lähes mitä tahansa, mitä vain saa raakana syödä. Parhaita ainesosia raakaruokailijan keittiössä ovat vihannekset, juurekset, hedelmät, marjat, pähkinät ja öljyt. Kypsentämättömilläkin raaka-aineilla voidaan saada aikaan täysipainoinen ateria, joka sisältää suuren osan ihmisen tarvitsemista vitamiineista, proteiineista ja kivennäisaineista. Ruokavaliossa voidaan valmistaa myös jälkiruokia. Raakaruokavalio on usein vegaaninen, kananmunat tai maito ovat kuitenkin sallittuja riippuen ruokailijasta.

Vinkkejä raakaruokailuun

kukkakaali-riisi

Raakaruokailussa kekseliäisyys on valttia. Monet muutoin keitettävät ainesosat voidaan korvata esimerkiksi kasviksilla. Kokeile vaikkapa korvata riisi kukkakaalilla. Se laitetaan monitoimikoneeseen ja hurautetaan pieneksi. Pastan taas voi korvata esimerkiksi kesäkurpitsalla leikkaamalla siitä kuorimaveitsellä suikaleita. Mikäli kaipaat ateriaasi kosteutta, voit valmistaa erilaisia tahnoja käyttäen esimerkiksi pähkinöitä. Niihin voidaan sekoittaa esimerkiksi öljyjä, jolloin saadaan aikaan majoneesin tai kerman korvike. Makeutta taas saadaan vaikkapa hunajasta.Raakaruokavaliossa käytetään erilaisia valmistustapoja, kuten liottaminen, idättäminen, kuivattaminen ja hapattaminen. Välineinä voidaan käyttää esimerkiksi tehosekoitinta, raastinta, kuorimaveistä tai vaikkapa sauvasekoitinta. Eri välineillä saadaan aikaan erilaisia koostumuksia ja näinollen myös vaihtelua aterioihin.Myös raakaleivonta onnistuu. Mietit varmaan, kuinka tämä on mahdollista? Aivan hyvin, sillä leivonnassa voi pärjätä pelkästään vatkaimen, tehosekoittimen, jääkaapin ja pakastimen avulla. Raakaleivonnassakaan aineksia ei kuumenneta yli 45 asteen. Hyviä aineksia raakaleivontaan ovat mm. jauhetut pähkinät, hedelmät, hunaja ja kookosöljy. Makua voidaan saada esimerkiksi sitruunankuorella tai erilaisilla mausteilla ja suutuntumaa on helppo saada vaikkapa pähkinöistä. Raaka-aineet voidaan soseuttaa tehosekoittimella ja mikäli leivotaan esimerkiksi kakku, se laitetaan jääkaappiin hyytymään ja näin helposti saadaan aikaan raakakakku! Kokeile esimerkiksi raakasuklaapalloja, mustikkakakkua tai vaikkapa pähkinäistä marjatorttua. Katso reseptit täältä ja ihastuta vieraasi!

b12-merkitys

Tarvitaanko ruokavalion lisäksi ravintolisiä? Mikäli ruokavalio on täysin vegaaninen, tarvitaan B12-vitamiinilisä. Ihmisen elimistö ei pysty hyödyntämään tätä vitamiinia, mikäli ruokavalio koostuu ainoastaan kasvikunnan tuotteista. Erityisen tärkeää B12-vitamiinilisä on raskaanaoleville, sillä B12-vitamiinin puutteen on tutkittu voivan huonontaa lapsen oppimiskykyä sekä aiheuttavan mahdollisesti tuntohäiriöitä. Lisäksi suolattomassa ruokavaliossa tarvitaan jodia, jotta voitaisiin välttää mahdolliset kilpirauhashäiriöt. Ja kuten Suomessa muutenkin suositellaan, myös D-vitamiinilisä on tärkeää. Sitä saadaan myös kalasta. Raakaruokailijan olisi myös tärkeää huolehtia kalsiumin saannista, sillä kasvikunnasta saatu kalsium ei imeydy niin tehokkaasti kuin eläinkunnan tuotteista. Ainoastaan kaali on hyvä kalsiumin lähde, kun puhutaan kasviksista. Lapsille ei suositella raakaruokavaliota, sillä siitä ei saa tarpeeksi energiaa lapsen tarpeisiin. Raakaruoka sisältää vähemmän energiaa, jolloin se on loistava vaihtoehto esimerkiksi painonhallinnan kanssa kamppaileville henkilöille.Jos harkitset raakaruokaan siirtymistä, mutta et ole varma, onko se juttusi, voit kokeilla sitä myös osittain. Monet raakaruokailijat syövät raakaa ainoastaan kotona, mutta kodin ulkopuolella syövät myös kypsennettyä. Näin suurin osa ruokavaliosta koostuu raaoista ainesosista, mutta silloin tällöin nautittu kypsä ruoka ei ketään satuta. Voit siis kokeilla ruokavaliota kuunnellen itseäsi. Jo pelkkien raakojen kasvisten lisääminen omaan ruokavalioosi voi tuoda huomattavan eron terveyteesi, tietysti positiivisella tavalla!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *