Ruoka

Terveellinen aasialainen ruoka

Terveellinen aasialainen ruoka

Aasialainen ruoka on levinnyt ympäri maailmaa ja se on nykyään todella suosittua joka puolella. Ei ole montaa paikkaa, mistä ei löytyisi Thaimaalaista, Vietnamilaista, Kiinalaista tai Japanilaista ravintolaa. Näiden lisäksi suosittuja ovat myös Intialainen, Korealainen, Indonesialainen ja Taiwanilainen keittiö. Makujen ja tuoksujen harmonia on yhteistä näille kaikille keittiöille.

Nykyään aasialaista ruokaa ei tarvitse lähteä syömään Aasiaan asti, vaan sitä saa helposti ravintolasta ja myös itse kotona tehtynä. Monet raaka-aineet ovat tulleet kaupan hyllylle ja reseptejä löytyy todella paljon internetistä. Kuinka ihanaa onkaan valmistaa näitä herkkuja itse kotona ja sen jälkeen nauttia niistä oman perheen tai ystävien kesken. Monet saavatkin inspiraatiota näihin ruokiin Aasian matkansa jälkeen.

Aasialaisesta ruoasta puhutaan usein yhtenä maailman terveellisimmistä ruoista, eikä suotta, kuuluuhan siihen paljon kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä. Monet niistä jopa niin eksoottisia, että niitä on hankala löytää Suomesta tuoreina, mutta onneksi niitä saa myös kuivattuna tai tölkki vaihtoehtoina. Mausteet ovat olennainen osa aasialaista ruokaa, ja niitäkin on saatavilla nykyään melko hyvin.

Mutta mikä sitten tekee aasialaisesta ruoasta niin terveellistä? Monet siinä käytettävät perusraaka-aineet tunnetaan jo itsessään hyvistä terveydellisistä vaikutuksistaan. Kun nämä yhdistetään muiden raaka-aineiden kanssa, on lopputulos maistuva ja terveellinen kokonaisuus. Aasialainen keittiö sisältää hyvin vähän rasvaa ja sekin rasva mikä siihen saadaan, tulee usein esimerkiksi kookosmaidosta.

Terveellinen aasialainen ruoka

Terveelliset raaka-aineet

Inkivääri tunnetaan monista terveyshyödyistään. Se vahvistaa ruoansulatusjärjestelmää, auttaa painonhallinnassa, helpottaa flunssan oireita ja lievittää kipua. Inkivääriä löytyy todella monesta aasialaisesta ruoasta ja se sopii erittäin hyvin jopa salaatin kanssa. Inkivääri on voimakas maultaan ja sen käyttöön tottuminen kestää hetken, jos ei sitä aiemmin ole käyttänyt. Aluksi kannattaakin laittaa pienempiä määriä, jotta suu tottuu sen voimakkaaseen makuun.

Currya löytyy monena eri versiona. Sen maku vaihtelee hieman sen mukaan, mihin ruokaa sitä käytetään. Currysta löytyvällä kurkumiinilla on todettu olevan monia hyviä vaikutuksia ihmisen kehoon. Curry ei täten olekaan vain pelkkä mauste, vaan yksi niistä raaka-aineista, joka tekee aasialaisesta ruoasta entistä terveellisempää.

Limetti on myös yksi suosituimpia raaka-aineita. Se sisältää paljon C-vitamiinia ja toimii myös monin muin hyvin tavoin elimistössä. Se muun muassa vähentää mahavaivoja, huuhtelee myrkkyjä kehosta, auttaa korkean verenpaineen kanssa ja voi tehdä ihostakin kauniimman. Limetti on suosittua erityisesti kalaruoissa ja tuo suomalaisiinkin kalaruokiin mukavan säväyksen aasialaista makua.

Soijaa käytetään monissa eri muodoissaan. Suolan sijaan aasialainen ruoka maustetaan usein erilaisilla makukastikkeilla, joista perinteinen soijakastike on yleisimmin käytetty. Soijaa syödään ja lisätään ruokiin myös erilaisina paloina, jotka muistuttavat paljon lihaa. Se on erinomainen proteiinin lähde ja siitä saa myös monityydyttämättömiä rasvoja sekä kuitua. Se on kuulunut aasialaiseen keittiöön jo tuhansien vuosien ajan ja on nykyään myös helpommin löydettävissä suomalaisten kauppojen hyllyltä.

Kookos jakaa paljon mielipiteitä siitä, onko se terveellistä vai ei. Aasialaiset uskovat sen terveellisyyteen, mutta asiantuntijat ovat asiasta hieman eri mieltä. Oli miten oli, kookos sisältää hyviä rasvoja, vitamiineja, kuitua ja muita ravintoaineita. Se on olennainen osa monia ruokia ja jos sen rasvaa haluaa välttää, voi aina valita kevyemmän vaihtoehdon.

Chili sisältää niin ikään runsaasti vitamiineja ja karotenoideja. Chiliä voi lisätä oman maun mukaan ja sitä löytää monta eri lajiketta, toiset tulisempia kuin toiset. On hyvä muistaa, että aasialaisen keittiön perusraaka-aineet ovat jokainen omalla tavallaan hyväksi myös ihmisen keholle ja mielelle. Sitä varten aasialainen ruoka onkin erittäin hyvä ottaa osaksi monipuolista ruokavaliota.